Hva har montessori som vi ikke har?

Ellen Roberg-Askim var med på å starte Holmestrand Montessori, og jobbet her frem til 2014. I denne artikkelen reflekterer hun over hva som gjør montessoripedagogikken så treffsikker. Les hele artikkelen her: http://www.laererjobb.no/artikkel/hva-har-montessori-som-vi-ikke-har-/

Hva har montessori som vi ikke har?

– Dere må ta vare på og utvikle deres særpreg, og lede an foran resten av skolenorge, sa daværende undervisningsminister Kristin Halvorsen, til den nordiske montessorikonferansen The Hand – Tool of Intelligence i 2012.

Hun sa det. Men er resten av skolenorge interesserte?

Hvis jeg forteller folk at jeg sverger til en hundre år gammel metode tilpasset 2015, synes folk jeg høres bakstreversk og utdatert ut. Når jeg ikke nevner alderen på metoden, men bare forteller og viser hvordan jeg arbeider, synes folk jeg er innovativ, moderne og nyskapende. Uansett er læreres oppdrag å få barn til å elske å lære, mestre, tro på at alt er mulig og være rustet til å leve livet som seg selv.

Montessoripedagoger har fokus på hvordan. Hvordan presentere noe for elevene, og hvordan jobbe med stoffet. En montessoripedagog har i sin utdanning, en grundig didaktisk opplæring som i detalj handler om hvordan vi skal presentere tall, regnearter, grammatikk, algebra, kulturfag, lesing, skriving, musikk, kunst og så videre.

I montessorimetoden er det pedagogens ansvar å finne veien inn til hvert enkelt barns forståelse. Derfor skapte Maria Montessori mange måter å presentere både språk og matematikk på. Fordi hun visste at om ikke den første, andre eller tredje metoden fungerte, så ville én metode fungere. Med det grunnlaget i vår utdanning er vi i stand til å tilpasse undervisningen til det enkelte barnet.

Montessori er tilpasset opplæring satt i et system som er gjennomførbart.

Foto: Synnøve Sorthe [square]
Foto: Skribent Ellen Roberg-Askim jobber som kontaktlærer (Synnøve Sorthe ©)

This entry was posted in Ukategorisert. Bookmark the permalink. Comments are closed, but you can leave a trackback: Tilbakesporings-URL.